Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Informacja o działaniach kontrolnych w sprawie pozbywania się odpadów komunalnych zebranych na terenie nieruchomości niezamieszkałej

AKTUALNOŚCI

Treść

     Ustawowym obowiązkiem nałożonym na Wójta Gminy jest kontrola przestrzegania i stosowania przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

 

      Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku poprzez pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi, a mianowicie – właściciele nieruchomości, którzy nie ponoszą opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, wykonując obowiązek określony w art. 5 ust. 1 pkt 3b w/w ustawy tj. pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej – przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

 

     W związku z powyższym, obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych dotyczy wszystkich nieruchomości niezamieszkałych (tj. sklepy, biura, gastronomia, obiekty kulturalno-oświatowe, szkoły, przedszkola itp.). Lista przedsiębiorców posiadających wpis do działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych znajduje się pod adresem: https://bip.malopolska.pl/ugpodegrodzie,m,332366,wpis-do-dzialalnosci-regulowanej.html.

 

     Jednocześnie przypominamy, iż niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej.

 

     Od dnia 1 stycznia 2020 r. nieruchomości niezamieszkałe nie uiszczają już opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz Gminy, w związku z podjęciem Uchwały nr XIII/170/2019 Rady Gminy Podegrodzie z dnia 29 listopada 2019 r., w której traci moc uchwała nr IV/43/2018 Rady Gminy Podegrodzie z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomościach położonych na terenie Gminy Podegrodzie, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne oraz stawki opłaty od nieruchomości położonych na terenie Gminy Podegrodzie, na których znajdują się domki letniskowe lub od innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku.

 

     Wobec powyższego, tutejszy Organ w najbliższym czasie będzie podejmował czynności kontrolne nieruchomości niezamieszkałych w zakresie posiadania umów na odbiór odpadów komunalnych oraz dowodów potwierdzających korzystanie z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę posiadającego wpis do Rejestru Działalności Regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych.

1831906