Przydomowy kompostownik na posesji – kilka ważnych informacji!!!

Treść
Przydomowy kompostownik – to miejsce lub pojemnik/skrzynia, gdzie można składować odpady biodegradowalne (organiczne), które wytwarzane są każdego dnia. Należy do nich zaliczyć: odpady powstające z pielęgnacji terenów zielonych (np. skoszona trawa, liście, drobne gałęzie) oraz odpady spożywcze i kuchenne (np. resztki z przygotowania żywności, fusy po kawie, po owocach i warzywach).
Wybierając miejsce na przydomowy kompostownik należy wziąć pod uwagę mogące się pojawić uciążliwości dla sąsiednich nieruchomości i trzeba go tak zlokalizować, aby nie powodował on konfliktów między sąsiedzkich.
Przede wszystkim należy pamiętać o tym, iż przydomowy kompostownik musi spełniać warunki nałożone Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 1065, z późn. zm.), a mianowicie:
- zgodnie z § 31 [Usytuowanie] - odległość studni dostarczającej wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi powinna wynosić - licząc od osi studni - co najmniej 15 m od kompostu;
- zgodnie z § 36 [Pokrywy i wyloty wentylacyjne] - kompostownik o pojemności do 10 m3 powinien się znaleźć w odległości 15 m – od okien i drzwi zewnętrznych do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi oraz do magazynów produktów spożywczych, a także w odległości 7,5 m – od granicy działki sąsiedniej, drogi/ulicy lub ciągu pieszego. Natomiast, kompostownik o pojemności powyżej 10 m3 do 50 m3 powinien wynosić: 30 m – od okien i drzwi zewnętrznych do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi oraz do magazynów produktów spożywczych, 7,5 m – od granicy działki sąsiedniej, a także 10 m – od linii rozgraniczającej drogi/ulicy lub ciągu pieszego.
Przypominamy i jednocześnie zachęcamy mieszkańców Gminy Podegrodzie, iż własne nieruchomości można wyposażyć w przydomowy kompostownik. Dzięki temu można liczyć na zwolnienie w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 1,00 zł miesięcznie od obowiązującej opłaty od osoby.
Zgodnie z uchwałą nr XXXVI/420/2022 Rady Gminy Podegrodzie z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy – miesięczne stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi kształtują się w następujący sposób:
l.p. | Ilość osób zamieszkująca | Miesięczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbieranymi od właścicieli nieruchomości | Miesięczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbieranymi od właścicieli nieruchomości,którzy kompostują bioodpady w przydomowym kompostowniku |
---|---|---|---|
1 | nieruchomość zamieszkana przez 1 mieszkańca |
20,75 zł miesięcznie (od 1 mieszkańca) |
19,75 zł miesięcznie (od 1 mieszkańca) |
2 | nieruchomość zamieszkana przez 2 – 5 mieszkańców |
20,00 zł miesięcznie (od 1 mieszkańca) |
19,00 zł miesięcznie (od 1 mieszkańca) |
3 | nieruchomość zamieszkana przez 6 – 7 mieszkańców |
18,25 zł miesięcznie (od 1 mieszkańca) |
17,25 zł miesięcznie (od 1 mieszkańca) |
4 |
nieruchomość zamieszkana przez 8 i więcej mieszkańców |
107,45 zł miesięcznie (łącznie od mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość ) | 103,45 zł miesięcznie (łącznie od mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość) |
Mieszkańcy, którzy chcą uzyskać zwolnienie z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mogą złożyć nową deklarację, w której przekażą do tut. Organu informację o posiadaniu kompostownika przydomowego i kompostowaniu w nim bioodpadów.
Jednocześnie pragniemy poinformować, iż mając na uwadze ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 888, z późn. zm.), a dokładnie art. 6k ust. 4b – w przypadku stwierdzenia, że właściciel nieruchomości, który złożył informację o posiadaniu kompostownika przydomowego, a nie posiada takiego kompostownika lub nie kompostuje w nim bioodpadów lub uniemożliwia upoważnionemu pracownikowi Urzędu Gminy dokonania oględzin nieruchomości, w celu weryfikacji zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym, w drodze decyzji traci prawo do zwolnienia od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co najmniej jednej z przesłanek, o których mowa powyżej. Ponowne skorzystanie ze zwolnienia może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o utracie prawa do tego zwolnienia stała się ostateczna i wymaga złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.